Barna i slummen

En del av arbeidet vårt er å lære engelsk, matte og andre fag til barn som bor i slummen. Dette er et arbeid jeg setter stor pris på, fordi barna alltid er glade og engasjerte når vi kommer for å undervise, som gjør undervisningen gøy for vår del også. Nepal er et av de 15 fattigste landene i verden, og dette er bare en av mange slummer i landet.

Barna vokser opp i små hus som egentlig bare er et rom, vegg i vegg med andre familier, uten isolasjon. Null isolasjon er et problem når det er svært kaldt på vinteren. Mange har heller ikke råd til å kjøpe varme klær. Slummen er så overbelastet at barna ikke kan nyte de grunnleggende fasilitetene. De har ingen stor åpen plass for å leke, og plassen de leker på er omringet av søppel og drit. I regnsesongen er flom et stort problem. Gatene er smale, og ofte regner det så mye at vannet flommer over i husene. I tillegg kunne vi se dumper av søppel overalt. Det dumpede avfallet utstråler dårlig lukt og blir samtidig avl for fluer og mygg som potensielt kan bære flere sykdommer. Denne lukten må de leve med hver dag, og det er verre om sommeren når det er veldig varmt og regnsesong, for da flommer det over i husene, og søppeldunkene blir spredd overalt.

Her er et bilde en dag vi var der da det kom regn en dag utenfor regnsesongen, og da kan man bare forestille seg hvor mye vann som flommer over i husene under regnsesongen (mai-august).

Her er et bilde en dag vi var der da det kom regn en dag utenfor regnsesongen, og da kan man bare forestille seg hvor mye vann som flommer over i husene under regnsesongen (mai-august).

Her har vannet flommet inn til området barna oppholder seg når de skal gjøre lekser. Ikke akkurat motiverende å gjøre lekser i slike forhold..

Her har vannet flommet inn til området barna oppholder seg når de skal gjøre lekser. Ikke akkurat motiverende å gjøre lekser i slike forhold..

Barna i slummen smiler og ler til tross for tilstanden de er i. I slummen har de mange andre barn å leke med, som mesteparten av fritiden deres går til. Når vi kommer for å undervise er de svært engasjert i å lære, gjør alltid leksene, og spør ivrig om vi kan rette leksene.

smiley.jpg

Noe jeg også har merket er at de ser ut til å ha et annet fokus. Rikdom kan ha en tendens til å forandre fokuset vårt. Når man har penger tenker man på hva man kan kjøpe, hva det kan gjøre og om det kan imponere, også vil man bare ha mer av det. I tillegg kan man tenke at "siden jeg har mye penger vil alt ordne seg". Barna i slummen er klar over hvilken situasjon de er i. Foreldrene er ikke i lønnsomt arbeid og sliter med å skaffe nok mat. Foreldrene vil derfor pushe barna til å gjøre det bra, og det virker som de tar skolen seriøst og ikke ser på det som et “ork”. Skolen er et bra sted for barna fordi ikke bare lærer de mye, men de får i tillegg leke, synge, danse, male og tegne.

Her er barna i aksjon for å synge, der en og en valgfritt går frem og synger en sang :)

Her er barna i aksjon for å synge, der en og en valgfritt går frem og synger en sang :)

Selvom jeg ikke kan fikse fattigdomsproblemet i slummen, er vår tilstedeværelse et stort steg for en bedre hverdag. Vi prøver å gjøre undervisningen så gøy som mulig for at barna skal få en bedre hverdag, og bli sulten på å lære mer :)