Første dagene i Brasil- Sao Paulo og Juiz de Fora

Oi, pessoas!

Da har Rakel og jeg kommet oss dit vi skal bo de neste seks månedene, og jeg kan si nå med en gang at jeg tror vi vil trives!

Etter to fly og 16 timers reise kom vi endelig fram til Sao Paulo klokka fem (brasilansk tid). Den varme lufta slo mot oss da vi gikk ut av flyet og jeg tenkte bare: “Må skjer det. Nå er vi her.” Jeg var så spent, for vi skulle nå møte kontaktpersonen vår, Karen, som hentet oss på flyplassen. Karen er helt herlig og har hjulpet oss så mye de første dagene her! Hun har hjulpet oss med hver eneste lille ting og oversatt i hytt og pine. De fleste her snakker jo ikke portugisisk så jeg føler meg så hjelpesløs når det kommer til uber, buss, handling, bestilling osv. Rakel og jeg er så heldig som har Karen. Hun er veldig flink i jobben sin og jeg føler meg veldig trygg i hennes hender <3

Da vi kom frem dro vi ut for å spise et typisk brasiliansk middagsmåltid= ris og bønner. Jeg er fan! Jeg sovnet med en gang jeg la hodet på puta den første natta etter alle timene med reising, pluss at jeg hadde nesten vært oppe 24 timer da vi la oss.

Rakel og kontaktpersonen vår, Karen! Her spiste vi ris og bønner(selfølgelig), kjøtt og litt av hvert

Her er utsikt over Sao Paulo fra leiligheten vi sov i første natta. Vi sov hos en dame som jobber i ABUB og hennes mann. Sao Paulo er Brasils største by: 32 millioner innbyggere.

Neste dag var vi turister i byen. Karen tok oss til forskjellige utsiktspunkt i tillegg til at vi besøkte ABUs hovedhus her i Sao Paulo. Der fikk vi hilst på flere ansatte, hvor Jessica som vi overnattet hos hadde en presentasjon om ABUB. Den kvelden tok vi nattbuss til Juiz de fora- 8 timer. HELDIGVIS fikk jeg sovet hele veien.

Her er vi på ABUB sitt hovedkontor i Sao Paulo. ABUB er det brasilianske svaret på lagsarbeid i Norge, men forskjellen er kanskje at det er veldig få som jobber som ansatte. Det er kun noen en eller to som jobber i hver stat (Brasil er delt opp litt som USA). ABUB er grupper på ungdomsskoler og universitet som deler kristent fellesskap hvor de har bibelgrupper, temauker og leirer. Man deler bibel og Jesus i en travel hverdag som student samt personlige tro. Grunnen til at det er så få ansatte som har et hovedansvar er at studentene selv tar mye ansvar når det kommer til organisering og gjennomføring av gruppene.

Da vi kom oss til Juiz de Fora fikk vi møte en del av de som er medlem av ABU her i Juiz de Fora. Gjengen tok imot Rakel og meg med en herlig piknik. Ballonger, velkommen-plakater, masse brasiliansk mat og musikk. Folka virka så flotte og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med de <3 Vi dro også etterpå ut for å smake acai for første gang. Det er litt vanskelig å forklare hva det er, men jeg vet at det er en frukt og at det smaker godt! haha

Gjengen <333 Flere snakke engelsk, men de fleste snakker kun portugisisk.

Acai <3 Jenta i midten heter Deborah, og hun var haldstudent selv for 2 år siden.

Rakel og jeg bor forresten hos en veldig koselig dame som KUN snakker portugisisk. Det er her vi skal bo ved oppholdet i Brasil. Vertsmoren heter Vera og hun er en fantastisk flott dame! Hun har to voksne barn og tre barnebarn som vi har vært så heldige å dele denne dagen med. Den ene sønnen hennes har også gått på hald for 10 år siden og han snakker veldig bra engelsk og god norsk faktisk. Jeg er veldig imponert over hvor språkflink han er. (Sånn som deg Matheus) Han heter Edson og han oversatte for oss i kirka i dag.

Jeg har det så utrolig bra og jeg gleder meg til alt vi har i vente. Vertsmor snakker MASSE og hele tiden så vi vil forhåpentlig lære portugisisk fort. Når det kommer til været har det vært veldig kaldt til nå! WHAT!? Har brukt genser hver dag, og selv om værmeldingen sier 20 grader er det kaldt. De har ikke varmepumper eller ovner i husene så når det ikke er varmt og null sol blir det veldig kaldt inne. Men snart blir det nokså varmt så jeg får vel nyte disse temperaturene vi har nå:)

Hade for nå! <3

Jeg har døpt dere med vann, men han skal døpe dere med Den hellige ånd.